Кам’яні сновидіння Емілі

 …Слово сказане помирає,
Кажуть мені,
Але я знаю інше —
Що воно починає жити
Саме в цю мить.
                      

                      (Емілі  Дікінсон)

ПІСЛЯ

Після занадто сильного болю
Відчуття застигають,
Нерви наче могильні плити
на кладовищі Всесвіту.

Напівмертве серце питає тебе –
Чи було це? Коли? Вчора?
Або може століття тому?

Дерев’яне тіло рухається без мети
По землі чи повітрю –
Час свинцю, спокій кварцу.

Виживеш – і згадаєш тоді,
Як той, хто конав у снігу –
І  простір тремтячий, і жах крижаний,
І твоє зціпеніння – най буде…
 

ПОТІМ

…Потім я зрозумію – навіщо,
Коли повернуся додому,
Всі питання полишивши у злих століттях.
Той, Хто тихо колись пройшов по воді,
Розтлумачить мені всі уроки нещастя –
В шкільній кімнаті
На небесах.

Він пояснить  усі три зречення
святого Петра,
і коли зрозумію я страждання землі
і заплачу над усіма, хто залишився там, унизу –
я забуду всі жалі,
що обпалюють серце,
що зараз обпалюють серце…

ДОСВІД

Я ступала по дошках
Тихо-тихо, неначе сліпа.
Як сомнамбула.
Чула – море зітхало  під моїми босими ногами,
Наді мною дзвеніли зірки…
Відчувала – ще крихітний крок, і це –
мій останній дюйм у житті.

Цю судомну, тремтячу ходу
Люди досвідом звуть…

БІЛЬ

Ти кажеш – час лікує,
Я знаю – це не так,
Бо справжній біль
Час перетворює на камінь,
Так само, як кістки мерців
не тліють під землею.

Час у тобі перевіряє біль,
І якщо горе розчиняється у часі –
То тільки марні хвилювання,
То значить – болю не було…

ВІДЧАЙ

Ні, це не смерть, бо стою –
Адже мертві повинні лежати.
Ні, це не ніч,
бо дзвони кричать, як опівдні.
Ні, не мороз – адже тіло палає,
Але й не вогонь – бо ступні мої
Крижаніють…

Та повітря кругом нагадує смерть –
Я помічаю ці темні постаті,
Наче на похороні,
І схоже – моєму.
Вже відскоблили моє життя,
У рамочці повісили на стіну, і не зітхнеш.

Замовкли всі годинники одразу,
І порожнеча лине звідусіль,
І не спинити хаос,
І ні на що більш сподіватись.
І я, зціпеніла, стверджую,
Відчай – моє ім’я…

(С) Світлана Осєєва.  Літературна інсталяція за мотивами поезій Емілі Дікінсон

Добавить комментарий

